Da vognparken er ved at være for stor, vil vi forsøge at sælge en af vores biler.
Den gode gamle Saab 900 Aero står for skud, nedenfor kan du læse lidt information om bilen.
Der kan ses billeder på: Bilgalleri.dk samt
Saabregister.org :)
Bilen blev købt omkring sommeren 2008 og har været det daglige køretøj lige siden.
Det er blevet til omkring 15.000km om året, de fleste kørt imellem Herning og Holstebro da jeg har
haft meget arbejde på den strækning, den har aldrig i min ejertid givet driftstop, ej heller startproblemer,
OVERHOVEDET. I sol, i sne og alle andre tidspunkter har den kørt et par omgange på starteren, for derefter at
starte som en Saab skal starte - Og det har vi trods alt nogen erfaring med ;)
Bilen er en årgang 1984, altså første årgang med T16 motoren og Aero modellen.
Specifikt for årgangen er den fede LIGE front, som er noget mere barsk at se på, specielt sammen med de klare
blinklysglas.
I modsætning til andre 900 modeller med lige front er denne dog med de NYE model bremsere, altså effektive
"moderne" skivebremsere hele vejen rundt fra de senere årgange (Efter 1988) - Disse er nemmere at vedligeholde
og med håndbremse på baghjulene. Bremsesystemet er yderligere monteret med Black Diamond
bremseskiver hele vejen rundt, med dertilhørende bremseklodser - Delene har kørt omkring 15.000km.
Køremæssigt har bilen i min ejertid _ALDRIG_ mærket turbotryk på kold motor, indtil olien har ramt 80 grader
har den _aldrig_ kørt over -0,2 bars tryk (Læser: Minus nul komma to bar) og er altid blevet kørt roligt
igang derefter. Bilen har aldrig bare fået klø og har aldrig oplevet vild gas eller omdrejningre i 1. gear,
ej heller hårde gearskift eller andet "brian"-lignende kørsel. Selvfølgelig har bilen fået lov til at
strække ben, men indrømmet er det blevet til væsentlig mere morfarkørsel end sjov kørsel, mange af mine
venner ved ikke hvad bilen reelt er i stand til af sjove ting og sager :)
Den er pt. Monteret med Goodyear Ultragrip 7+ vinterdæk som har kørt i 1 vinter og nu er igang med nr. 2,
så dem er der rigtig mange kilometer tilbage i.
Generelt om bilen kan det siges at den er vedligeholdt og passet - Alle problemer er løst forebyggende og
der er på intet tidspunkt sparet på noget, tværtimod :)
Da bilen blev købt havde den tidligere ejer været igang med en rimelig stor motorrenovation, udover det
har gearkassen også været skiftet og forstærket på fornuftig vis. Sidenhen er der blevet skiftet en vandpumpe
da den gamle begyndte at blive dårlig. For under 10.000km siden blev der skiftet til en fabriksny turbo som
havde kørt meget kort tid i en anden bil der blev skadet - Så turboen er super frisk.
Helt generelt kan det siges at bilen er meget motorstærk, og trækker meget stabilt og hårdt. I sin tid blev
den målt til 245hk og 421nm, og lige fra 2.500 omdrejninger af er effekten VOLDSOM og fortsætter så længe
man lyster.
Gearkassen skifter fornuftigt af en bil på den alder, den falder ikke ud af gear og skal ikke presses i gear -
Men jeg vil heller ikke påstå at den skifter silkeblødt som en ny bil. Gearkassen larmer ikke og er meget højt
gearet med en 8'er gearing ud fra målinger (Ca. 120km/t ved 3.000rpm).
Bilen er udstyret med chargecooler, store dysser, 3,5" afgangsrør fra turbo som går ned i et stort
udstødningsrør resten af vejen - Dette system giver en lækker brummen, ikke decideret larm og er bestemt til at
holde ud at køre med - Som sagt har bilen været brugt 2½ år til hverdagskørsel.
Der er lidt andre sjove ændringer udover det :)
APC boksen er ændret, og kan ændres endnu mere hvis man lyster, bilen har og kan (!) køre 1.4 bars ladetryk.
Der er monteret en Mats benzinchip som hjælper godt på benzintilførslen sammen med de røde dyser.
Den knap så sjove del af det hele er selvfølgelig den generelle stand på bilen.
Da bilen blev købt blev den købt som værende "Rustfri" i alle de væsentlige dele, ikke køn, men sund. Det holdte
ikke helt stik som håbet og bilen fik en meget bestemt omgang rustlavning og fik tilsvarende ros på vej igennem
syn et halvt års tid efter - Denne ros fik den også 2 år efter (November 2010) hvor der blev lavet lidt ekstra
i bagskærmene.
Rustmæssigt, og rent mekanisk er bilen ganske fornuftig, IKKE perfekt, men bestemt fornuftig og skal uden større
arbejde kunne synes en del gange endnu - Om man vil have den til mere end det er op til den enkelte.
Kosmetisk er bilen bestemt heller ikke perfekt, en enkelt dør er aldrig blevet malet om (Helt tilbage fra før
den kom i mit ejerskab), og der er andre småfejl hist og her. Bilen er udstyret med en fornuftig sort læderkabine
som kun har et lille slidhul i førersædet hvor man sætter sig ind, resten af sæderne er ganske flotte.
Kabinen er generelt strippet for de fleste overflødige ting, men alle delene er afmonteret af mig selv, og er
forsvarligt pakket ned.
Bilen er udstyret med alt tænkeligt udstyr for årgangen, dvs: Elruder, elsoltag (Som er tæt!), elbagrude, mulighed
for varme i sæderne, elspejle, servostyring (Som virker fra kold og ikke spilder olie!) - Generelt er den udstyret
og kører som en moderne bil, intet mindre!
Venstre side af bilens el (Rude og spejl) er ikke tilsluttet, men har været testet med løs strøm og fungerer -
Ligeledes er kablerne til stede.
Der kan medkøbes rigtig mange reservedele til bilen hvis det ønskes, bl.a. Ekstra turbo, flere sæt ekstra fælge af
forskellig slags med dæk.
Meget sjælden orginal Whale Tail Spoiler, normal gummi spoiler, ekstra motorhjelme, ekstra
bagklapper, hel ekstrabil fra 1979 (En af de første turboårgange) der kun har gået omkring 130.000km (Mulighed
for en god gearkasse) med to komplette lyse stofkabiner. Ekstra døre som er rustfri og med el, ekstra el-soltag.
Så udover en i forvejen stabil og lækker bil kan man få alle de dele man kan risikere at skulle skifte de næste
mange år.
Reservedelsbilen er generelt MEGET sund, der er minimalt med rust og den kan eventuelt bruges til at skære dele ud
af.
Fordi vi elsker Saab!