Besøg hos Trollhatan Saab Museum
D. 25 marts var vi et smut forbi Sverige hvilket gav anledning til at se
lidt på både nye og gamle biler fra Saab.
Se billederne i vores galleri.
Vi har fået en Saab 600!
D. 16 februar fik vi endelig vores "nyeste" bil købt fra Sverige.
Bilen blev købt ubeset men levede heldigvis op til forventningerne.
Vores 9-3 Aero er til salg!
Ved interesse se kontakt siden.
Priside 32.000kr, bilen er uden afgift!
Saab 900 Aero til salg!
Se mere på 900 Aero salg's siden.
Velkommen til:
Vi er nu med i den moderne tidsalder med en hjemmeside. Museet består pt. Af 8 stk Saab og en enkelt outsider i
form af en MGA fra 1956.
Saaberne er som følger i rækkefølge fra ældst til nyest:
Klik på bilerne for at læse mere.
I udkanten af Snejbjerg er der stille og roligt opstået et Saab Museum. Bilerne er modellerne som vor mor
kørte. Pr. 1/2 2010 er bilerne rykket ind og er mulige at skue for offentligheden.
Ønskes en
rundvisning kan man læse mere under kontakt, normaltvis er der også en cola på lager.
Vi er glade for vores biler og derfor bruger vi dem - Det har selvfølgelig den effekt at bilerne kan være
beskidte og ikke står skinnende som havde de lige forladt fabrikken. Tilgengæld kan de blive luftet, til glæde
for øjne og ører i Snejbjerg, Herning, midtjylland!
Det skal ikke være en hemmelighed at vi har en stor forkærlighed for
bilmærket Saab, og få vil undre sig, da Saab gennem tiden har været folkets bil, forkæmpere for sikkerhed
og innovation.
Tilbage i bedstefars tid var gaderne fyldt med det vi i dag kalder veteranbiler - Men dengang var de ikke
svært ældre end de biler mange kører i i dag. Tværtimod, for bilerne, specielt Alfa Romeo, rustede væk
på ingen tid. Den dårlige rustbeskyttelse og vedligeholdelse har gjort at mange biler fra den tid i dag
kun eksisterer i meget få eksemplare, og selv de gamle Saab biler kan skrive sig på denne liste.
Vi håber at du som besøgende vil få en god oplevelse samtidig med at du ser på vores veteran, klassiske
og smånye biler - Velkommen!
Nogen ser deres bil som et simpelt transportmiddel, der skal hjælpe brugeren
fra A til B, andre ser prestige og blæremuligheder, oftest BMW og oftest er det kun ejeren selv der kan se det.
Som Saab ejer ser man et næsten kompromiløst køretøj, skabt til glæde for ejeren og dennes nærmeste. Køretøjet
er skabt til sikkert og komfortabelt at transportere føreren hverhen denne vil. Om det er en tur til bageren på
3km, om man skal 2.000km mod nord eller 3.000km mod syd - Så tager Saab imod ordrer og skuffer ikke.
I de tidlige dage da Saab kørte rundt med totakts motor var det en let og manøvrestærk bil, hvilket viste sig
i Saabs Rally karriere. I den tid hvor Saab var med i rallysporten vandt bilerne mange løb og var med til at
vise Saab bilens fantastiske kvaliteter - En bil som kunne stå imod de store og enda vinde, til trods for
konkurrenternes væsentligt kraftigere motorer.
Tiden gik dog, totakts motoren udgik og rallysporten tog skridt i en retning hvor Saab ikke kunne være med.
Der skulle ikke gå længe før gaderne ikke længere havde røg efter totakts maskinerne og i dag er det sjældent
at man har oplevelsen af at se, lugte og ikke mindst høre, en Saab fra den svundne tid.
Som kompensation for dette tab tog ingeniørerne hos Saab fat i en anden spændende ting, turboen. Med et havde
Saab fundet en ny nicheting, igen skildte de sig væsentligt ud fra konkurrenterne ved at have en meget
effektstærk bil, som i den grad kunne lave sikre overhalinger - Og meget andet sjovt.
I nyere tid er det sådan, at har man sagt Saab, så må man også sige turbo.
Selvom de fleste bilproducenter så småt har fået turboteknikken til at spille, så må man stadig give Saab
kredit for en stor del af udviklingen, der er skyld i at turboen i dag kan bruges så dynamisk og stabilt
at mange hverdagsbiler nyder glæde af denne. Det helt store fremskridt kom omkring 1984 da APC systemet
sammen med den nye 16 ventilers turbomotor kom frem - En turboteknik som konkurrenterne først 20 år senere
så småt kunne hamle op imod.
Udover at skabe en lækker bil har Saab altid stået for sikkerhed. Sikkerheden
har siden den allerførste model været taget i betragtning, bl.a. Med ekstra stærke stålrør rundt langs taget
på de første modeller, hvilket i rallyverdenen viste sig at være en rigtig god ide. Det skete jo at bilerne
rullede en tur rundt på taget - Men her kunne Saaben blot rulles tilbage igen, og mange kørte uden andet
sikkerhedsbur da Saabs egen løsning var stærk nok - Mange andre bilproducenter forsøgte at gøre rullestuntet
efter og bilerne, som var forstærket væsentligt i forhold til standard, klarede også rulleturen uden større
problemer, men at motorolien, benzintankens indhold og alle andre væsker i bilen kunne slippe ud når den vendte
på hovedet var der ikke nogen der havde tænkt på - Udover Saab.
Saabs liste over innovationer, ikke mindst indenfor sikkerhed, er lang, der nævnes i flæng:
Der er væsentligt flere ting, men de nævnte er alle betydende for Saab og senere resten af bilindustrien. Det
handler ikke kun om sikkerhed ved ulykker, men i høj grad også generel sikkerhed og omtanke for brugeren, miljøet
og fremtiden.
Saabs lange erfaring med sikkerhed har gjort at Saab ikke blot laver sikre biler i henhold til at få maksimalt antal
stjerner i en Euro NCAP test, derimod har Saab en kæmpe database med erfaring fra virkelighedens uheld, hvor deres
egne biler har været involveret. Denne "real life"-erfaring gør at Saab ofte er væsentligt sikrere end de konkurrenter
der ellers får samme antal stjerner i NCAP testen. Saab var, tilbage i 70-erne og 80-erne, grunden til at svenske
biler fik et rygte for at være specielt sikre, hvilket Volvo i de tider, og efterfølgende, nød godt af, uden at være
ekstraordinært sikre, men derimod blot ofte tungere end konkurrenterne. Derfor får volvo ofte ros for at have været
ekstra sikre, til trods for at de på daværende tidspunkt ikke var på højde med Saab.
Det er som sagt ingen hemmelighed at vi synes godt om Saab og derfor også er farvet
derefter - Dog ser vi ikke Saab som det eneste acceptable bilmærke, hvilket kan ses i forbindelse med vores "gæste-
biler". Kig glad rundt på hjemmesiden eller tag et smut forbi Snejbjerg by, der også har meget andet at byde på,
bl.a. mELI - IT og hjemmesider, Hjøllunds Autoværksted,
Rema 1000, Aldi og Eurospar
og meget andet.
Fordi vi elsker Saab!